Ballongflygning
- ett upplyftande äventyr

Ballong

Ballongflygning är för de flesta något okänt och spännande. Du som vill veta lite mer kan här läsa om hur en ballongflygning går till och hur vårt arrangemang är upplagt.

 

Bokning

För dig som skall ge bort en ballongflygning som present skickar vi med en ballongbiljett som kan användas som presentkort. Betalning sker på postgiro och postkvittot gäller som bevis. Vi har dock listor på alla som har betald biljett så normalt behöver varken ballongbiljett/presentkort eller postkvitto uppvisas.

Våra passagerare bokar själva en tid för flygning hos vår bokningsansvariga Kerstin. Hon kan tala om på vilka dagar det finns lediga platser och kan svara på frågor. Hon talar också om vilken samlingstid som gäller den aktuella dagen eftersom den varierar med årstiden. Avbokning eller ombokning kan endast ske fram till 5 dagar före bokad flygdag.

Som Du vet har vi ett ganska skiftande väder här i Sverige som gör att det inte går att flyga ballong alla dagar. Vid regn, åska och vindar över ca 5 m/s ställer vi in flygningen.

Inför varje flygning har vi kontakt med SMHI som ger oss en specialprognos för ballongflygning. Vi bestämmer oss om flygningen skall bli av 2 timmar innan samling. Detta för att få så färska uppgifter som möjligt Detta besked får Du genom att ringa vårt bokningskontor 2 timmar innan samling (eller senare) den dag du är inbokad. Om Du har otur med vädret bokar vi om till en ny tid. I genomsnitt går det att flyga ballong ca 50 % av alla dagar.

Ballong

 

Samling vid Sveriges Radio

Samlingstiderna varierar mellan 17.30 och 19.30 beroende på årstiden. Eftersom vinden avtar på kvällen utnyttjar vi de ljusa sommarkvällarna maximalt.

När alla passagerarna har anlänt håller piloten en kort genomgång och berättar om väder och vind, var starten skall bli o.s.v.

 

På startplatsen

Vi har ett antal startplatser runt om Göteborg att välja mellan beroende på vindriktning. Det slutgiltiga valet gör vi precis innan samlingen vid Sveriges Radio. Oftast går det att flyga över Göteborg men ibland måste man lägga rutten en bit österut t.ex. vid ostliga vindar.

Ballong

Alla som vill är välkomna att hjälpa vår personal att packa upp och göra ballongen startklar vilket tar ca 30-40 min. Det går till på följande sätt:

  • korgen tas fram ur släpet och brännaren monteras upp på korgen
  • korgen läggs ner på ena långsidanBallong
  • vajrarna tas fram ur ballongsäcken och fästs i brännarramen
  • ballongen breds ut platt på marken
  • ballongen fylls med hjälp av en kalluftsfläkt
  • piloten eldar nu in i ballongen samtidigt som 4-5 personer håller ner ballongen genom att dra i kronlinan som sitter fäst i toppen. Detta gör man för att ballongen inte skall resa sig för snabbt och snörpa ihop sig i öppningen.
  • när ballongen böljar resa sig gäller det att hålla nere korgen. Passagerarna kan nu börja kliva i Ballong korgen. Det finns två fack för passagerare och ett fack för piloten.
  • piloten kontrollerar linor och vajrar etc. och värmer sedan upp luften i ballongen så att den får lagom lyftkraft samtidigt som den hålls nere av ett antal personer.
  • när piloten ger kommando att släppa korgen stiger ballongen uppåt långsamt och behagligt.

 

Uppe i ballongen

Själva starten känns som att åka hiss rakt upp i himlen (fast utan hisschakt, förstås). Utsiken och upplevelsen är överväldigande. När man släppt kontakten med marken släpper den pirriga höjdkänslan. Höjden upplevs inte längre på samma sätt som när man står på ett hustak eller ett utkikstorn. Sen glider vi sakta fram med vinden över stad och land. Vi ser syner man aldrig hinner fånga från flygplan, och som man inte når upp till från marken. Vi kan höra stadens larmande ljud och ser jordbundna åskådare hojta och vinka till oss.

Ballong

Man kan inte styra en luftballong i vanlig bemärkelse men eftersom vindriktningen varierar lite på olika höjder kan man påverka flygriktningen.

Under flygningen har vi radiokontakt med vår följebil nere på marken. Vänner och bekanta som vill följa färden på marken kan lämpligtvis följa efter vår följebil.

Efter ca en timme börjar piloten leta efter en lämplig landningsplats. Vinden är oftast svag på marknivå när det är dags att landa, så landningsplatsen behöver inte vara speciellt stor. När korgen tar mark gungar den till och stiger upp några meter innan det enorma höljet har tömts på lyftkraft.

Piloten tömmer nu ballongen genom att öppna ventilen i toppen sam- tidigt som 4-5 personer drar ner ballongen i kronlinan. Luften pressas ut, brännaren monteras ner och allt packas in i släpet.

 

Fotografering från ballong

Numera behövs det inget tillstånd för att fotografera för eget bruk från ballong. Det går bra att ha med sig kamera eller videokamera i korgen

 

Det traditionella champagnedopet

Efter landningen vidtar den ceremoni som alla förstagångsflygare får vara med om. Därefter dukar vi fram smörgås, kaffe och kakor vid landningsplatsen antingen det är en kohage i Bergum, ett bostadsområde i Lövgärdet eller en fotbollsplan i Mölnlycke. Därefter delar vi ut diplomen och de som inte åker hem i egna bilar kör vi tillbaka till Parkeringen vid Sveriges Radio.

Du är välkommen att höra av dig till oss med frågor.

Ballong



Senast ändrad: